We weten allemaal dat luchtvaartmaatschappijen ons graag moeite laten doen om het goedkoopste ticket te vinden en niemand wil de persoon zijn die de hoogste prijs betaalt. Vandaag kijken we naar een aantal hardnekkige en onjuiste mythen over het boeken van een vlucht die zijn blijven hangen, vooral door artikelen op het internet. Er zijn veel artikelen die “geheime hacks” opsommen die beweren je duizenden euro’s te besparen. “Als je op een dinsdag tijdens een bloedmaan een vlucht boekt terwijl je op één been staat, krijg je de goedkoopste vlucht die mogelijk is!” Dit is niet waar uiteraard, net als de volgende mythen.
Je moet incognito zoeken
Dit is de ergste en meest wijdverbreide mythe van allemaal. Het is logisch. We weten allemaal dat elk bedrijf in de wereld cookies gebruikt om onze online gewoonten te volgen. Waarom zouden luchtvaartmaatschappijen ons dan niet volgen? Er is een geloof dat luchtvaartmaatschappijen onze browse gewoonten volgen en vervolgens de ticketprijzen verhogen wanneer ze zien dat we keer op keer naar dezelfde route(s) kijken. Veel websites vertellen je om de “incognito-modus” van je browser te gebruiken om dit te voorkomen. Schakel cookies uit, stop met gevolgd worden en misleid het systeem, toch?
Behalve dat dit helemaal niet waar is dan. Er is geen bewijs dat luchtvaartmaatschappijen zich op die manier gedragen. Talrijke studies door boekings bedrijven hebben aangetoond dat er geen verschil in prijs is wanneer je de incognito-modus gebruikt. En doorgaans geven bedrijven korting op de prijzen om je te overtuigen je aankoop te voltooien, in plaats van de prijzen te verhogen als je je winkelwagen achterlaat. Er is dan ook geen bewijs dat luchtvaartmaatschappijen je een andere prijs laten zien op basis van je cookies.
Vliegprijzen veranderen voortdurend, tegenwoordig vaak per uur, zo niet per minuut. Als een vlucht die je bekijkt in prijs stijgt, is het verleidelijk om te denken dat dit komt door je cookies, maar grote kans dat de prijs is gestegen omdat vliegprijzen voortdurend veranderen. Onderzoekers zochten 100 keer achter elkaar dezelfde vlucht van Denver naar Amsterdam op, en bij de eerste en de honderdste zoekopdracht bleef de prijs precies hetzelfde. Als cookies invloed hadden op vlucht onderzoek, zouden websites als Going, waar ze dagelijks duizenden vlucht onderzoeken uitvoeren om hun leden de beste deals te vinden, niet bestaan.
Vliegprijzen veranderen gewoon voortdurend. Een onderzoek van CheapAir wees uit dat de gemiddelde prijs voor een economy-ticket tot 3 keer per dag kan veranderen en gemiddeld 49 keer in totaal. Luchtvaartmaatschappijen gebruiken geavanceerde software om prijzen te wijzigen op basis van een verscheidenheid aan factoren.
Bovendien plaatsen ze hun inventaris niet alleen op hun eigen website, maar ook op honderden websites van derden, zodat miljoenen mensen op elk moment naar dezelfde vluchten kijken. Het systeem wordt voortdurend bijgewerkt op basis van ticketverkoop en vraag. Als je naar een vlucht zoekt en een uur later terugkomt om te zien dat de prijs is gestegen, is het gemakkelijk om te denken dat dit komt omdat de luchtvaartmaatschappij je cookies bijhield. Maar de realiteit is dat er waarschijnlijk nog maar één ticket voor die prijs over was, en dat is zojuist verkocht.
Het is helemaal niet beter om op een dinsdag te boeken
Vroeger gaven de meeste luchtvaartmaatschappijen op dinsdag vluchtaanbiedingen vrij, en andere luchtvaartmaatschappijen volgden dat voorbeeld. Vandaar het oude adagium om op dinsdag te boeken. Tegenwoordig gebruiken luchtvaartmaatschappijen, zoals we al eerder zeiden, dynamische prijsstelling en kunstmatige intelligentie om hun prijzen voortdurend te wijzigen. De algoritmen houden rekening met een verscheidenheid aan factoren: historische en huidige vraag, seizoenen, reisroute, concurrentieniveau van andere luchtvaartmaatschappijen, tariefklasse, timing, brandstofprijzen, vraag, enz.
Sommige websites beweren nog steeds dat er elke week een enkel voorspelbaar moment is waarop de tarieven het laagst zijn. Toen vliegtickets voor het eerst online werden verkocht, laadden luchtvaartmaatschappijen en online reisbureaus hun tarieven vaak maar één keer per week, bijvoorbeeld op dinsdag om 14.00 uur. Er was een beperkt aantal van de goedkoopste tarieven beschikbaar, en dus als je een van de eersten was die boekte nadat de nieuwe tarieven waren geladen, kon je echt een goede deal krijgen. Tegenwoordig veranderen vliegprijzen per minuut, gedreven door complexe computeralgoritmes in plaats van door mensen die elke week de tarieven invoeren. Boek je vlucht dus op welke dag je ook wilt, maar vlieg indien mogelijk doordeweeks en buiten het seizoen.
Er is geen perfect moment om te boeken
Net zoals er geen perfecte dag van de week is om een vlucht te boeken, is er ook geen universeel tijdsframe voor het boeken van een vlucht. Omdat vliegprijzen zo volatiel zijn, hangt de beste tijd om te boeken af van een verscheidenheid aan factoren, waaronder seizoensgebondenheid, bestemming (met name internationaal versus binnenlands) en jouw eigen boekings behoeften (of je nu de meeste keuzes wilt in termen van zitplaatsen, type ticket, etc.).
Gemiddeld blijkt dat de “beste” dag om een binnenlandse vlucht te boeken 70 dagen voor vertrek is. Voor een internationale vlucht is het ideale venster ongeveer 1,5-5 maanden van tevoren. Dit is logisch, aangezien de meeste mensen 2-3 maanden voor hun vertrek boeken. Als je een gezin bent dat op vakantie gaat, doe je dat niet zomaar op een ingeving. Je neemt vrij van je werk en plant maanden van tevoren. Zakelijke reizigers boeken daarentegen veel dichter bij de reisdatum en trekken zich minder aan van de prijs (omdat hun bedrijf de rekening betaalt). Luchtvaartmaatschappijen zijn zich terdege bewust van de behoeften en gewoonten van beide reizigers groepen en passen hun prijzen dienovereenkomstig aan.
Dat is de reden waarom je ziet dat de prijzen van vluchten 21 dagen voor vertrek beginnen te stijgen. De meeste recreatieve reizigers hebben hun reizen tegen die tijd al geboekt en luchtvaartmaatschappijen willen profiteren van de zakelijke reizigers die op het laatste moment bereid zijn meer te betalen voor hun ticket. Boek dus nooit minder dan 21 dagen voor vertrek!